2020 elején, még a Half-Life: Alyx előtt érkezett meg a Skydance és a Skybound közös The Walking Dead játéka, ami hamar a valaha készült egyik legjobb VR élmény lett. De mit tud nyújtani Oculus Questen?

Hallottál már történeteket a Touristról? Ha nem, akkor engedd meg, hogy meséljek neked róla kicsit. Nos ő az, akit a híre megelőz, egy olyan leleményes túlélő, aki, ha kitűz maga elé egy célt, akkor a kitartásának köszönhetően megleli jutalmát még egy zombiktól hemzsegő világban is. Ha kell békeszerető, máskor viszont kegyetlen, nem szereti a fanatikus rajongókat, de az esze vág, mint a most eszkábált kenőkés és bizony környezettudatosan gyűjti maga körül a szemetet.

A Tourist te magad vagy! Ezen a néven csatlakozol ugyanis be a The Walking Dead: Saints & Sinners kegyetlen világába, ahol nem a zombik jelentik számodra a legnagyobb veszélyt, hanem a többi ember… de ne szaladjunk ennyire előre, van pár dolog, amiről beszélnünk kell előtte.

Walking Dead a Walking Dead játékok között

A játék születése nagyon érdekes, mert a bejelentése szinte egy időben történt egy másik The Walking Dead játékkal, az Onslaughttal, ami az elmúlt pár hétben látta meg a napvilágot. Éppen ezért, ha valaki nem néz utána, akkor könnyen össze is tévesztheti a két címet és esetleg az Onslaughtot vásárolja meg a Saints & Sinners helyett, ami őszintén szólva, nagy hiba lenne.

Míg az Onslaught az AMC filmsorozat alapjaira épül, azoknak a már jól ismert karaktereit sorakoztatja fel, addig itt van nekünk a Saints & Sinners, ahol a Touristként kell helyt állnunk a kegyetlen világban. A fő különbség a két játék között az, hogy míg a Saint & Sinners a valaha készült egyik legjobb VR játék, addig a sokkal több pénzből és az AMC támogatásával készült Onslaught egy elmegy kategóriás zombis valami. Ennek megfelelően, ha megengeded, azt tanácsolom, hogy ne hagyd magad és ne dőlj be Daryl arcképének, nem azt a játékot keresed, hanem a Saints & Sinnerst.

Most, hogy ezt tisztáztuk, térjünk is vissza a Saint & Sinners-re. Mint említettem, januárban érkezett, viszont már akkor bejelentették a készítők, hogy érkezik a PSVR és az Oculus Questes verzió is. A nyáron be is futott a PSVR változat, a Quest 2 érkezésével egyidőben pedig a mobilváltozat is rendelkezésünkre áll, a jelenlegi teszt viszont egy Oculus Quest verzió alapján épül fel, a Quest 2 élmény minimálisan eltérhet ettől.

A Questes élmény a grafikán, és egyelőre egy hiányzó játékmódon kívül teljesen megegyezik a PSVR-os, Steames és az Oculus Riftes változattal, így aki játszott már vele az említett platformokon, annak nem lesz a tartalom túlságosan meglepő.

Bűnösök közt

Történetünk egy Henri nevezetű úrral való beszélgetéssel kezdődik New Orleansban, aki egy ellátmányokkal teli búvóhely nyomára bukkant és ezt szeretné megtalálni. Szeretne bevenni minket a csapatba, de sajnos a környék bandái nem bizonyultak túl empatikusnak és jól helyben hagyták az öreget. Hagyatékaként megkapjuk az iskolabuszát, ami ezentúl a bázisunkként fog szolgálni és a feladatunk nem lesz más, mint az említett óvóhely megtalálása, ahol könnyedén túl lehet élni az apokalipszist.

Az álomszálláshoz vezető út viszont rögös, ami krokodilok helyett tele van zombikkal és agresszív bandákkal, akik nem vélnek ólmot ereszteni aranyos buksinkba, illetve van itt egy hatalmas toronyház is, ahonnan irányítják a környéket, így a játékot csupán helyes döntések sorozatával tudjuk csak végigvinni.

A helyi lakosság nem csak dísz a sétáló hullák között, bizony minden egyes csoportnak megvannak a maga érdekei, így a túlélésért folyamatosan háborúkba keveredünk, nekünk pedig sokszor választanunk kell, hogy kinek az oldalán szállunk be a csatába.

Előfordul, hogy megbízást kapunk, mentsük meg az egyik bandatagnak a rokonát. Ehhez viszont be kell hatolnunk a riválisok területére, majd ott morális döntést kell hoznunk, hiszen könnyedén kiderülhet, hogy akit meg kell mentenünk egyáltalán nem szent és bizony érthető, miért akarják kivégezni. Ellenben könyörög az életéért és esküdözik, nem ő volt a hibás, csak parancsot követett, de nekünk mégis döntenünk kell, hogy segítünk rajta vagy magunkra haragítunk egy jól felfegyverzett csoportot.

Ha ez nem lenne elég, akkor a járkáló hullák sem könnyítik meg az életünket. Ott vannak mindenhol, a határainknál, az udvarunkban, a konyhában és a spájzban is, egyszerűen nem lehet tőlük nyugtunk. Ezek a járkálók ráadásul jól hallanak is (hogy fene a pofájukat), így nem érdemes zajongani körülöttük, mert ilyenkor ha észrevesznek, akkor szeretnének megölelni. Mindannyian tudjuk, hogy nem jó dolog, ha egy zombi meg akar minket ölelni, ezért ilyenkor a zaklatók ellen fel kell vennünk a harcot. A játék menüjében ráadásul az is bekapcsolható, hogy minket is halljanak a zombik. Magyarul a Quest mikrofonját használva odaszólunk nekik, akkor felfigyelnek ránk és elindulnak felénk a vacsora reményében. Ez csak akkor probléma, ha akkor adunk ki ordító és sikító hangot, amikor éppen megijedünk tőlük, ez esetben már nem annyira sülhet el jól egy ilyen verbális kommunikáció.

Túlélőpróba

A játékban természetesen a túlélés a legfontosabb, mindezt bármi áron. A játékmenet napokra van osztva. A buszból hajnalban indulunk portyázni, felszállunk a kis luxus tutajunkra, elhajózunk valami városrészig és itt lesz egy kis időnk vadászni magunknak nyersanyagot, élelmet keresni és kapcsolatba lépni a helyi közösségekkel. Viszont oda kell figyelni, mert a zombi horda minden nap harangszóra érkezik, ha meghalljuk a harangot, akkor az utcát ellepik a járkálók és nekünk tuti befellegzett. A haranggal szinkronba van állítva viszont a karóránk, így bármikor csekkolhatjuk, mennyi időnk van még az adott városban, mielőtt szó szerint elszabadul a pokol.

Az alapfelszerelésünk része egy hátizsák, amibe a portyázásaink során összegyűjtött kacatokat tehetjük, egy napló segít minket, ami térképként és küldetésleírásként funkcionál, míg egy felrázható zseblámpa világítja meg számunkra a sötét zugokat.

A nap végén, a buszhoz visszatérve remélhetőleg tele hátizsákkal érkezünk, hiszen a szir-szar szemetet összeszedve tudunk magunknak új dolgokat létrehozni. Készíthetünk magunknak kaját, gyógyszert, fegyvert, új felszerelést, a lényeg az hogy a játék minden egyes nappal egyre nehezebbé válik, így muszáj felkészülve várni a következő napfelkeltét.

A fegyvereink ráadásul nem mindenhatók. Bizony egy csavarhúzó nagyon hasznos tud lenni egy zombival való ütközet során, de sajnos nem sok koponyát lehet vele bezúzni. Használattól függően ezek az eszközök eltörnek, ez igaz a pisztolyokra és puskákra is, így mindig muszáj B tervvel rendelkezni, ha túl sok ellenség próbál ránk támadni egyszerre.

A harcrendszer maga zseniális. Például a zombikat megfoghatjuk bal kézzel, miközben a jobb kezünkkel belemártjuk az okos kis buksijukba a késünket, ám egyáltalán nem mindegy, ezt milyen hozzáállással csináljuk. Ha csak egyszerűen meg akarjuk vakarni a fejüket, erre is van lehetőségünk, ám ez nem túl végzetes egy zombira nézve, ezért egy jó nagyot oda kell ba…, akarom mondani csapni a fejükre, hogy végre lenyugodjanak és békében pihenjenek.

A fegyvereknek mindezek mellett súlya is van. Egy sörétes puskát nem igazán tudsz megtartani egy kézzel, míg egy kiskéssel való hadonászással ez nem probléma. A kétkezes fegyvereknek tehát van jelentősége, a játék fizikája pedig tényleg izgalmas, minden elismerés a fejlesztőké.

Igazán csodálatos érzés zombik fejét behorpasztani, mindenkinek ki kéne próbálnia, főleg azoknak, akiknek dühkezelési problémáik vannak.

Pihenni viszont nekünk is kell. Ha túl sokat szaladgálunk és harcolunk egyszerre, akkor kifulladunk is bizony még a kiskést is nehezebben fogjuk tudni tartani, ami egyet jelent a vacsoraidővel, ahol mi magunk vagyunk a vacsi. Ha már a kajánál tartunk, természetesen érdemes ennünk ahhoz, hogy újra erőre kapjunk, de figyelnünk kell, mert a romlott kajától viszont romlik az egészségi állapotunk is. Ez utóbbit pedig gyógyszerekkel tudjuk javítani, ám a gyógyszerlobbi elég szar munkát végez ebben a poszt-apokaliptikus világban, így nem fogunk minden sarkon csodatévő vitaminkészítményekbe és fehérjeporokba botlani.

Jó-jó, de ez csak egy Oculus Quest nem?

A játék hosszú és terjedelmes, aligha nem az egyik legteljesebb VR élmény ami valaha megjelent a Quest szemüvegre. Éppen ezért sok helyet is foglal, 8 GB-ot simán elnasizik a háttértárunkból.

Ennek fényében tehát érezhető, hogy egy nagyon komoly játékkal van dolgunk, de azt is látni kell, hogy a mobilplatformon ez áldozatokkal jár.

A Saints & Sinners alacsony felbontású textúrákkal operál, így minden egy kicsit mosottas, és mivel kevesebb objektum is van a pályán, minden sokkal sterilebb, mint a nagygépes változatok. Viszont ez nem azt jelenti, hogy csúnya lenne vagy emiatt veszítene a hangulatából. A játék eleve a képregényes beütéssel rendelkezik, maga a világ meg brutálisan nyomasztó, kegyetlen, ugyanúgy össze tudod fosni magad, mintha PC-n játszanál, ehhez pedig egyáltalán nem kell egy RTX videokártya.

Ha ez se lenne elég és nem szereted a grafikai kompromisszumokat, akkor a PC-s verziót is megkapod a Questessel együtt, és bár a mentést nem lehet átvinni egyik platformról a másikra, de ha akarod, akkor Link kábel vagy Virtual Desktop segítségével sokkal jobb grafikán is élvezheted a játékot.

A Questes változatból viszont egyelőre hiányzik a Trial nevezetű játékmód, ahol a lehető legtovább kell túlélni az érkező zombihordákkal szemben. Ezt később tervezik beépíteni a fejlesztők.

Én magam nem szeretem a horrorjátékokat, viszont a The Walking Dead: Saints and Sinners annyira jó, hogy kár lenne kihagyni. A történet, a világ és a harcrendszer annyira jól eltalált, hogy tényleg egy posztapokaliptikus világ közepén találhatod magad, ráadásul még kevésbé is mondható ijesztőnek, mint annak idején a Half-Life: Alyx.

Az az igazság, hogy a Saint & Sinners Quest verziója is zseniális, mindenképpen a virtuális könyvtárad része kell hogy legyen, hiszen az ilyen címek miatt szeretjük a VR játékokat.


The Walking Dead: Saints & Sinners
Kategória: Túlélőhorror
Platform: Oculus Questen tesztelve, de megjelent PC-re és PSVR-ra is
Kényelem: Közepesen intenzív
Játéktér: Álló, ülő
Történet: Van
Multiplayer: Nincs

Tesztkonfiguráció:
Oculus Quest

Egyéb:
Cross-Buy és Felhő mentés támogatás

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás