Ezzel mindenkinek játszania kéne, de sajnos nem való mindenkinek.

Azok a fránya nyelvi akadályok. Mármint magyarként, magyaroknak bemutatókat írva mindig el kell azon gondolkodnom, hogy egy videojáték mennyire ajánlható olyanoknak is, akik nem beszélnek legalább annyira angolul vagy egyéb nyelveken, hogy egy történet nagy részét meg tudják érteni. Egy-egy játékhoz, filmhez és sorozathoz általában már elegendő egy középfokú nyelvtudás, amit tartalomfogyasztással már tudatalattinkkal is könnyen tudunk már fejleszteni, így ha egy játéknak csak egy bizonyos része a sztori, akkor azért már könnyedén merem ajánlani bárkinek.

De mi a helyzet akkor, ha az egész játék a történetről szól és nincs is valódi játékmenete? Akkor sajnos a végeredmény sokak számára nem lesz értékelhető a nyelvi akadály miatt, ez viszont hihetetlenül nagy kár, ugyanis az Altdeus: Beyond Chronos egy igazán zseniális alkotás, amit mindenkinek ki kéne próbálnia.

Így tehát, ha számodra jól megy az angol vagy a támogatott nyelvek valamelyike, akkor ajánlom figyelmedbe az Altdeus bemutatóját.

2020-ben egy Meteora nevű idegen létforma megtámadta a Földet és hamar el is pusztította annak felszínét. A támadások következtében a bolygó szinte teljesen lakhatatlanná vált, ám az emberiség egy föld alatti bunkerben talált menedéket, ahol harci robotokkal próbálnak visszavágni a betolakodóknak.

A mi történetünk 2280-ban kezdődik, egy Chloe nevű lány bőrébe bújva, akinek egyetlen egy célja van az életben, hogy felvegye a harcot a meteórákkal a Prometheus nevű katonai szervezet tagjaként. Segítségére van még egy igazán, de tényleg nagyon őrült kiborg tudós, egy másik pilóta és egyéb tisztek, illetve akik a szervezetet irányítják. Ezen kívül pedig szinte folyamatosan velünk egy társunk, Noa, egy kiterjesztett valóságban létező mesterséges intelligencia, akit történetesen az egykori legjobb barátunkról, Coco-ról mintáztak és a feladata az, hogy megvédje az emberiséget a kihalástól.

A játék maga, mint említettem egy földalatti bunkerben játszódik, de az itt lakók mentális egészségének megőrzése érdekében kiterjesztett valósággal megalkotott Tokió utcáit járhatjuk be. Ha viszont kimegyünk a felszínre, akkor semmi barátságos dolog nem vár ránk, csupán a végtelenségig elnyúló elsivatagosodott és halott felszín.

Az Altdeus egy Visual Novel játék, amit úgy kell elképzelni, mintha egy regény szereplőjének a bőrébe bújva haladnánk a történetben és néha bele tudnánk szólni az eseményekbe. Bizonyos döntéseink megváltoztatják a történetet, aminek következtében egészen más befejezést fogunk kapni. Maga a játékmenet viszont nem kap fontos hangsúlyt, egy-két interakción kívül nincs beleszólásunk a dolgokba, nem tudunk barangolni, nem tudunk kedvünkre tárgyakat megfogni vagy bármilyen ügyességi feladatot végrehajtani. Az egész egy regény, amit anime köntösben megismerhetünk a főszereplő bőrébe bújva.

Ha így nézzük, mint játék, abszolút nem kínál szinte semmit sem az Altdeus. Nincsenek lövöldözős, lopakodós részek, nincsenek kemény feladványok, még azt se mi választhatjuk meg, melyik ajtón megyünk be. Állunk egy helyben és nézzük, hogy mit csinálnak körülöttünk, sodródunk az árral, pont, mintha egy könyvet olvasnánk amit egyes szám első személyben írtak, csak képekkel megtámogatva. De mint mondtam, néha megadatik a lehetőség, hogy beleszóljunk a dolgokba és bizony ezek az interakciók ég és föld különbséget generálnak a végeredményt illetően.

Az Altdeus pedig ebben a kérdésben zseniális. Nem akarom lelőni a poént, az alaptörténet körülbelül 3-6 órás, viszont ezt szinte biztos vagyok benne, hogy elsőre nem lehet megcsinálni, a kérdések nem kerülnek megválaszolásra, vagyis körülbelül 15-20 óra kaland vár ránk, hiszen többször is neki kell majd ugranunk a dolgoknak. Ha tehát valami történik veled és a stáblistára kerülsz, valószínűleg hamar rájössz, hogy a játék nem ért még véget, csak rossz döntéseket hoztál. Viszont ha újra nekiugrasz a végigjátszásnak, egészen más szemszögből ismerheted meg az eseményeket.

Ahogy a japán történetekre jellemző, itt sem lehet egyértelműen megtudni, hogy ki a jó és ki a gonosz. A játék során többször fogjuk azt érezni, hogy beállunk egy ügy mellé, úgy gondoljuk, az a helyes cselekedett, de valakivel elbeszélgetve meggondoljuk magunkat és rájövünk, lehet mégse ez a jó megoldás. És itt nem csak a főszereplő kerül dilemmába, hanem mi játékosok is, vagyis a következő válaszlehetőség lehet jó, de lehet rossz döntés is, viszont ezt nem fogjuk addig megtudni, amíg a történetben el nem jutunk a következményekhez. Nagyon érdekes, tényleg lebilincselő, a párbeszédek pedig izgalmasak.

A Visual Novel egy rendkívül népszerű műfaj hazájában, Nyugaton már kicsit nehezebben lehet vele találkozni, de tényleg nagyon jó, hogy a VR-t is kezdi meghódítani. A játék fejlesztői, a MyDearest mindent megtett azért, hogy az anime rajongók örömüket leljék a produkcióban. Habár animációból kevés van, a teljes játék kapott japán, illetve angol szinkront is, így nem csak olvasásból fog állni az élményünk, mint a legtöbb VN esetében, hanem a remek színészi játéknak hála totálisan beleélhetjük magunkat a dolgokba. Én japán szinkronnal toltam és azonnal felismertem a népszerű szinkronszínészeket, akik a hangjukat adják a karaktereknek. Ha hozzám hasonlóan szereted az animéket, te is biztosan örülni fogsz a színészeknek.

A látványvilág tekintetében nem érdemes túl sokat várni, viszont ami van, az bőven elég ahhoz, hogy elhiggyük, hogy egy AR kivetülésekkel teli kietlen világban élünk. A múlt és a jelen történései sokszor előjönnek, ilyenkor színekkel variálva próbálja a játék felhívni a figyelmünket a fontos elemekre. Egészen hatásos és izgalmas megoldásokat is láthatunk ennek köszönhetően.

Van benne pár akciójelenet is, de itt nem kell világmegváltó dologra gondolni, illetve többször kapunk zseniális JPOP aláfestő zenéket is, remek virtuális idollal megtámogatott videoklippekkel. Tényleg jól néz ki, nagyon hangulatos és érdekes az egész.

Szereplőkből szintén kevés van, szóval tényleg korlátolt a játék pár helyszínre és pár karakterre, de ez a szűkös, két négyzetkilométeres bunkervárosban talán nem is annyira hihetetlen dolog. A karaktereket az egyik kedvenc illusztrátorom, LAM-nak köszönhetjük, aki a szokásához híven nagyon színes és speciális hősöket tett elénk. A bohókás színekkel operáló stílusa abszolút erős kontraszt a borzasztó állapotban lévő világban, ahol a történet is igyekszik nekünk többször fájdalmat okozni.

Fontos tehát hangsúlyozni, hogy bár úgy gondolom a játékkal mindenkinek játszania kéne, zseniális mű, de valójában pontosan tudom, hogy nem való mindenkinek. Viszont, ha szereted és ismered a Japán történeteket, ráadásul szeretnél ezeknek a részeseivé is válni a fontos döntéseiddel, illetve nem okoz gondot az angol vagy az egyik támogatott nyelv megértése, akkor a Altdeus: Beyond Chronos az egyik legzseniálisabb történetalapú videojáték az VR-ban, így csak ajánlani tudom.

A játékot a fejlesztők küldték tesztelésre, de természetesen megkötések nélkül. Az Altdeus: Beyond Chronos elérhető Oculus Questre és Rift-re. Hamarosan pedig még több platformra is ellátogathat.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás