Az új Quest Pro szemüveg mellett rengeteg másról is beszéltek az előadók.

Idén is lezajlott a Meta Connect, ahol az egykori Facebook koncepciós videókon keresztül bemutatta a metaverzummal kapcsolatos fejlesztéseit.

A Meta továbbra is szívesen kommunikálja, hogy 3-ból 1 alkalmazás náluk 1 milliós bevételt produkál. Ez azt jelenti, hogy amennyiben egy játék megjelenik Questre, szinte biztosan siker lesz. A Zenith és a Resident Evil 4 például 24 óra alatt érte el az 1 milliós összeget, a Blade & Sorcery: Nomad 48 óra alatt, míg a The Walking Dead: Saints & Sinners már 50 millió dollárnál tart, mindezt úgy, hogy ez kétszer annyi bevétel, mint amit Steamen, Viveporton vagy PSVR-on elért. 

Játékok tekintetében megint nem sok mindent kaptunk. A Walking Dead S&S készítői hoznak majd egy új játékot, a Behemoth-ot, illetve a PSVR exkluzív Iron Man VR átköltözik Quest 2-re. Ez utóbbi azért is lehetséges, mert a játékot fejlesztő Camouflaj-t csatlakozik az Oculus Studios-hoz, tehát egy újabb sikeres VR fejlesztőcsapat kötelezte el magát a jövőben a Meta mellett. A Vasember játék november 3-án érkezik majd meg. 

A Population: ONE, avagy a legsikeresebb VR Battle Royale játék hamarosan Sandbox módot kap, aminek segítségével a játékosok könnyedén építhetnek majd világokat és pályákat maguknak, amit aztán megosztva a közösség rendelkezésére bocsájthatnak. Minden egyes elem a játékból kerül ki, szóval az építéshez nem kell majd külső program. Többek között ennek a módnak köszönhető viszont az, hogy megszűnik a játék Quest 1 támogatása, ám PC-n továbbra is elérhető marad majd.

Az Xbox Cloud Gaming szintén hivatalosan is érkezik a Meta platformra. A Game Pass Ultimate előfizetés mellett biztosan működni fog a szolgáltatás, ám az egyelőre még kérdés, hogy vajon lesz-e csak Xbox felhős fizetési lehetőség. A Quest készülékek mindenesetre évek óta támogatják az Xbox kontrollereket, és mivel Android rendszerről van szó, ezért sokan egy ideje játszanak így felhőn keresztül. Az élmény olyan lesz, mintha mozivásznon játszanánk az Xbox játékokkal, de természetesen méretezhetjük is majd a képernyő nagyságát kedvünkre. 

Nem ez az egyetlen Microsoftos kapcsolat. A Meta Quest Pro specifikációira még később térünk ki, de majd erre és a Quest 2-re is érkeznek majd a Teams és az Office 365 alkalmazások, igaz, a Quest 2 lencséje miatt még nem alkalmas irodai munkára, a Pro viszont már meg fog birkózni a feladattal. A Minecraft Quest 2 verziójáról pedig továbbra sincs hír, pedig már az előző évtizedben is az volt a legjobban várt játék. Ez azért is érdekes, mert a Samsung Gear VR-on, illetve Oculus PC-n a Minecraft VR támogatott volt, és a PS4-es verzióra is megérkezett utólag a VR frissítés. 

Talán rá is térhetünk már a Meta Quest Pro-ra, az új VR szemüvegre, ami valószínűleg a beszerezhető legfejlettebb nem egyedileg készített VR szemüveg a piacon. 

A készülékről túl sok újdonság nem látott napvilágot, mint ahogyan a cikk elején említettem, az elmúlt hetekben kikerült specifikációk szerint érkezik. 

A fejlesztett XR2+ Qualcomm chip jobb hűtésének köszönhetően 50%-kal nagyobb teljesítményre képes, mint a Quest 2, az akkumulátor az eszköz hátuljában foglal helyet, amit a dokkolóállomásába rakva tölthetünk. Sajnos viszont úgy tűnik, hogy a készülék maximális üzemideje alig 2 óra, ami egyáltalán nem sok, sőt, úgy tűnik, hogy nem is cserélhető az akkumulátor használat közben, mint mondjuk a Vive Focus 3 esetében.

A kijelző és a lencse szintén nem okoz meglepetést, bár a beszámolók szerint a pancake lencse sokkal jobban működik nekik, mint a riválisoknál, nem csinál szellemképet. Bár 1800×1920-as felbontású LCD kijelzők vannak benne, ennek ellenére sok esetben el tudják érni velük a teljes feketét is, ugyanis több, mint 500 LED blokkra van osztva a kijelző, így ki tudják kapcsolni a világítást azok mögött a pixelcsoportok mögött, amik nem kellenek. Egy csillagos eget nem tud szépen megjeleníteni így valós feketében, de azért sok szituációban OLED eredmény érhető el John Carmack szerint. A pixelszám mindenesetre 37%-kal több, mint a Quest 2 esetében, a pancake lencse pedig mindenütt éles képet hoz majd. 

A készülék rendelkezik arc és szemkövető funkciókkal, aminek a lehetőségeit például az alábbi videóban tekinthetünk meg. 

A kontrollerek beépített kamerák segítségével maguk követik a VR térben való mozgásukat, vagyis nem lesz olyan szituáció, hogy kitakarnánk például azzal, hogy magunk mögé rakjuk, ezért elvesztené a követést. A kontroller érdekessége még, hogy stylus kiegészítőt is lehet rájuk rakni, ilyenkor tollként is használhatóak akár az íróasztalunkon, akár a levegőben, miközben az MR térben mozgatjuk.  

Mivel az eszköz a való világot színes kamerák segítségével tudja megjeleníteni majd, ezért AR szerű szemüvegként is használható. Ilyen esetekben a szobánkban vagy az asztalon jelennek meg majd a VR objektumok és ott kezelhetjük őket. Kezdetleges szinten erre a Quest 2 is képes, így nem meglepő, hogy a kézkövetés is támogatva lesz. John Carmack szerint még messze vannak attól, hogy a kézkövetés legyen az elsődleges irányítási módszer az ilyen eszközöknél, de azért céljuk efelé haladni.  

Az október 25-i indulás mellett bejelentették a Quest Pro árát is, ami 1500 dollár, illetve 1800 euró lesz. 

Első ránézésre bár drágának mondható, a Meta sose mondta, hogy ez otthoni felhasználásra készülő eszköz. A Quest Pro, ahogyan a nevében is benne van, professzionális használatra szánt termék, a legfejlettebb technológia azért kapott benne helyet, hogy a vásárlók számára végső soron pénzt termeljen. A Meta viszont a Vive Focus 3-mal ellentétben nem csak az ilyen felhasználókat szeretné elérni, ha vannak olyan VR rajongók, akik a legjobb VR élményre vágynak, akkor minden további nélkül otthonra megvehetik ezt az eszközt is. 

Jól látszik, hogy a kevert valóságban is működő szemüveg a Holo Lens 2 riválisa is, ami a közhiedelemmel ellentétben egy nagyon sikeres kiegészítő a nagyvállalatok körében. Ezt már csak azért is fontos kiemelni, mert a Microsoft eszköze 3500 dollár. Talán innen is látszik, hogy bár drágának tűnik a Quest Pro, vállalati szinten valójában továbbra is egy rendkívül olcsó eszközről beszélünk, ami az egészen szabad rendszernek köszönhetően tényleg bárhogyan használható a vásárlás után. 

Adam Savage’s Tested csatorna megint elsők között fért hozzá az új headsethez, így akit jobban érdekel a Pro, az megtekintheti náluk működés közben. 

A Meta megint változtatni fog a platformjait átszelő avatarokon, hamarosan érkezni fognak ugyanis a lábak. A Meta általában mindig a biztonságra játszik a felhasználó élmény tekintetében, nem szokott kockáztatni.  

Míg több VR alkalmazásban nem féltek eddig lábakat használni, a Meta eddig nem akart ilyen nehezen megjósolható mozgású testrészt a VR térbe emelni, félve, hogy megtöri a felhasználó VR élményét. A könyök, a törzs és a lábak ugyanis nincsenek a szemüveg által követve, így, ha nem úgy mozdulnak, ahogyan azt a felhasználó elvárja, akkor kizökkentheti az embert a VR élményből.  

Az új gépi tanulási rendszereknek hála viszont már nagyon jól meg tudják tippelni, hogy merre lehet a felhasználó lába, ezért úgy döntöttek, jövőre bevezetik ezeket a frissítéseket. Itt is egy korábban megjelent kutatási videó a lábak pozíciójáról, amit a gépi tanulással jósolnak. 

Nem csak ez az avatar frissült. A gépi tanulást használva ugyanis már nagyon jól tudnak egy sima telefonkészülékkel is tárgyakat beszkennelni, azt pedig 3D-s objektumként a VR/AR térbe belerakni, hamarosan pedig akár az arcunk is beemelhető lesz így az Instant Avatarok segítségével. 

A Meta továbbra is messzinek látja még az AR szemüvegek érkezését, de azon van, hogy azért ez minél közelebb kerüljön hozzánk. A napszemüveg nagyságú készülékek hatalmas kihívásokat rejtenek, de a végső céljuk az, hogy a VR a munkára használt PC-t, addig az AR a telefonokat váltsa le. 

John Carmack idén is külön előadást tartott. A sajnos csak egy órás beszéde ismét hihetetlenül izgalmasra sikeredett és számtalan érdekességet mondott el a jövőről, jelenről és a múltról. 

A konzolgyártóknál bevett gyakorlat, hogy a gépeket veszteséggel árulják, ez pedig nem volt máshogy a Quest 2 esetében sem. A készülék úgy lehetett ilyen olcsó, hogy a Meta minden egyes szemüveg eladással pénzt veszített. Ezt már többen a piacon sejtették, a HTC európai elnöke is erről számolt be nekem tavaly, hogy szerintük ez az árazás máshogy nem tartható, ám ez az első alkalom, hogy egy Metás belsős ember erősítette ezt meg. 

Carmack szerint a veszteséges értékesítés nem is lett volna gond, ha a szemüveg olyan zárt lenne, mint például egy Nintendo vagy egy PlayStation, ám a Quest 2 egy nagyon nyitott rendszer, bárki, bármit telepíthet rá, PC-re is köthető, szóval úgyis teljes értékű eszközként használható, hogy senki nem költ semmilyen olyan tartalomra pénzt, aminek a bevétele a Metához vándorolna. A legsikeresebb alkalmazások, mint a VRChat vagy a Rec Room pedig ingyenesek, vagy sokszor az alternatív boltból, a SideQuestből származnak. Ez pedig már kezdett problémát jelenteni számukra. 

Azért, hogy egyensúlyba kerüljön a rendszer, kénytelenek voltak valamennyi árat emelni, így már nem veszteséges az értékesítés, de a rendszer nyitottsága megmaradhat, nem kell lezárniuk azt. 

A Quest Pro tehát minden tekintetben egy jövőbe mutató eszköz, ám ezt kevesen fogják majd az ára miatt megtapasztalni testközelből. A Quest 2 természetesen továbbra is támogatott és elsődleges eszköz marad, a több tízmilliós felhasználóbázisának köszönhetően nem marad magára, a játékfejlesztőknek továbbra is ez lesz a célplatform. Az más kérdés, hogy a nagyobb tömegeknek szánt Quest 3 vajon mikor érkezik, és mit fog tudni nyújtani. 

A cikk az iPon.hu-n is megjelent.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás