Ismerd meg te is az ár/érték bajnok szürke arcrágót

Májusban az oldal elérkezik az egy éves születésnapjához és bizony az Oculus második headsetje, az Oculus Go is hasonló cipőben jár. Jómagam a fekete péntek óta hordom szinte napi szinten ezt a kis szörnyeteget és ezzel nem fogok elárulni nagy titkot, de hamar átvette nálam az elsődleges VR headset szerepét. De ez hogyan is sikerült neki?

Mi is ez a Go?

Az Oculus Go egy magas minőségű, önálló Virtuális Valóság szemüveg, ami annyit tesz, hogy a Rifttől és a Gear VR-tól eltérően nem szükséges hozzá se egy számítógép, se egy telefon, hogy működjön. Ez az aksiról üzemelő kütyü ugyanis mindent tartalmaz, ami az alapvető VR élményhez szükséges.

A Go belsejében egy Snapdragon 821-es processzor teszi a dolgát, amit kifejezetten VR headseteknek is ajánl a Qualcomm. A kijelző ugyanaz, mint amit a később megjelenő Oculus Rift S-be is szánnak, vagyis egy gyönyörű 2560×1440-es felbontású LCD, ami alkalmazástól függően 60hz és 72hz-es frissítéssel működik, minimalizálva a látható pixelrácsokat (SDE). A megjelenítésért felel még a legmodernebb frensel lencse, ami az első Riftféle god-rayt teljesen megszünteti és szinte minden szögből éles képet tud nyújtani a szemlélőnek.

Innovációs újdonsága még a headsetnek a fejpántba épített hangszóró, aminek a segítségével sokkal kényelmesebbé válik az eszköz, de mégis tökéletes térhangzásban lesz részünk bármilyen fejhallgató csatlakoztatása nélkül. Eddig bárki próbálta ki, mindenki ámult ettől a megoldástól. Egyetlen hátránya, hogy a környezeted is hallja amit éppen te hallasz, de ezt elkerülendő használhatsz jack csatlakozós fejhallgatót is.

A Go kétféle kivitelben kapható, egy 32Gb-os és egy 64Gb-os változatban és jelenleg ez nem bővíthető, tehát fontold meg, melyik mellett döntesz. Ennek ellenére van rá esély, hogy későbbiekben támogatni fogja a külső USB pendrive-okat is, szóbeszédek szerint dolgoznak ennek a megoldásán.

A hang forrása az Oculus Go-n

Az ismerkedés

Vásárlás után a csomagban találjuk a szemüveget és a hozzá tartozó egyszerű vezérlőt, amivel működtethetjük a headsetet. Noha nem kell beleraknunk egy telefont, a tudása nagyon hasonlít az okostelós megoldásokéhoz, mint amilyen a Samsung Gear VR vagy Daydream is. Vagyis a térben nem tudunk mozogni, nem fogja érzékelni, ha leguggolunk, nem fogja tudni, ha arrébb sétálunk a szobából, csupán csak nézelődni tudunk egy fix pontból, de azt olyan minőségben, mint amit semelyik másik mobil headset nem képes nyújtani jelenleg a piacon. A kontroller is hasonló tudással bír, tehát nem fogja érzékelni, ha a fejünkhöz emeljük, de azt igen, ha forgatjuk a térben.

A doboz ezen kívül rejt még számunkra egy USB kábelt és a karcolások elkerülését segítendő, szemüvegeseknek szánt távolság növelőt, amit az arccal érintkező szivacs mögé kell betennünk.

A Go első indítása kicsit talán körülményes, mert hozzá kell kapcsolnunk az android telefonunkhoz, hogy hajlandó legyen funkcionálni, de ha ezzel megvagyunk, akkor semmi akadálya a használatba vételnek.

Amikor fejünkre vesszük az eszközt, rögtön megtanít minket azokra a trükkökre, amik ahhoz szükségesek, hogy otthonosan mozogjunk a menüben és a kontroller se legyen számunkra idegen. Ha mindennel kész vagyunk, a főmenüben találjuk magunkat, ahol kiválaszthatjuk mit szeretnénk tenni. A teljesség igénye nélkül itt van lehetőségünk a programok indítására, vásárlására, ismerőseinkkel való kommunikációra, böngészésre vagy éppen az eszközünk beállítására.

A kontroller egy egyszerű touchpados eszköz, beépített giroszkóppal és gravitációs szenzorral. A kis ravasszal az elején okézhatunk, a tetején pedig simogatással irányíthatjuk a dolgokat. Sajnos rezgő motor sem került bele, így ez tényleg a lehető legegyszerűbb irányító.

Mire való a Go?

Röviden leginkább média fogyasztásra és csak nagyon picit játékra. Nem lehet azt mondani, hogy a Go-ra nincsenek játékok, de a saját tapasztalatomból tudom és az Oculus statisztikái szerint is a Go egy olyan eszköz, amiben az emberek inkább videó tartalmakat fogyasztanak, vagyis moziznak, Youtube-oznak, Netflixet néznek, 360 és 180 fokos élményeket keresnek. Jómagam anime sorozatokat vagy hosszabb filmeket nézek legszívesebben benne a privát mozitermemben, ahol senki nem zörög vagy hörög bele a filmbe (már ha nem BigScreenben nézek együtt valami valakivel) és mivel pikk-pakk fel lehet venni, nem okoz nyűgöt ezt minden nap, akár többször is eljátszani. A mobilitásnak és a kábel hiánynak hála nézhetek bármit ülve, fekve, nem számít, a lényeg a kényelem.

És a Go nem csinál mást, mint elkényelmesít. Oculus Rifttel a hátam mögött mindig is bele akartam kerülni a videojátékokba és imádtam is a Riftemet. De a Go kiszorította, sokkal többet bújtam ebbe a VR eszközbe mint a jóval jobb grafikát elém táró Oculus Riftbe. Talán csak azért, mert nem kell benne annyit mozogni. Nem tudom pontosan. A Go maga ráadásul olyan kiváló kijelzővel rendelkezik, hogy amikor az első generációs Riftet felvettem a fejemre, mindig törölgetni akartam a lencsét. De nem segített, nem lett jobb a képe. A Rift S viszont szerencsére már ezt a kijelzőt és a Go-ban található lencsét fogja megkapni.

Skybox VR moziterem. Beülve élvezhetjük a filmeket anélkül, hogy mások zavarnának minket.

Kedvenc alkalmazásaim közé tartozik például a beépített böngésző, ami majdhogynem a mobil telefonokkal is versenyre kelhet élmény tekintetében. Ott van a Wander alkalmazás, ami egy Google Earth és ennek segítségével a világon bárhova eljuthatsz könnyedén. A Gala360 és a YouTube is szintén egyedi élményeket nyújt nekünk, amivel jobban megismerhetjük a világot. Ismeretterjesztő filmek, szórakoztató tartalmak, lényegében csak a szabadidőd szab határt ezek megismerésére.

A játékokra visszatérve, számos gém tényleg remek minőséget képvisel. Élvezetesek és ötletesek, kihasználják a VR adta lehetőségeket.

Slightly Heroes, Virtual Virtual Reality, République VR, Thumper és még sorolhatnám, mind olyan cím, ami mellett nem érdemes elmenni. Azonban szerintem, ha játékra vágysz, jobban fogsz járni a hamarosan érkező Questtel, ami a Goval ellentétben elsősorban ezt az igényt fogja kielégíteni.

Mi van még?

A VR-ról nagyon csúnyán elterjedt az, hogy rosszullétet okoz. Erről sajnos a sok hozzá nem értő tehet, akik azonnal intenzív, gyomrot felkavaró hullámvasútba vagy hasonlóan szadista baromságokba ültették bele a felhasználókat. Maga a Go mivel nem érzékeli a térbeli helyváltoztatást okozhat kisebb kilengést, de hamar meg lehet szokni azoknak is, akik érzékenyebbek rá. A Rifről Go-ra váltani nekem 1 napomba került, hogy utána soha többé ne érezzek émelygést az eszközben. De volt olyan, akire órákra ráraktam és a végén megkérdeztem, amúgy nem volt-e rosszul benne, de abszolút nemmel felelt, szuperül érezte magát végig.

Az eszköz nagyon könnyen megosztható másokkal, szóval nyugodtan add oda ismerőseidnek, vidd el hozzájuk, megfelelő játékokkal, mint például a Keep Talking and Nobody Explode-dal remek kikapcsolódás lesz mindenki számára.

Az Oculus Goval ráadásul tudunk videókat rögzíteni és közvetíteni, hanggal együtt, tehát barátainknak vagy a nagyvilágnak is megmutathatjuk amit a szemüvegben látunk, sőt, telefonunkra vagy akár, ha minden adott, a tévénkre is kivetíthetjük a Go képét.

Ha már közvetítésnél tartunk, megemlíteném még, hogy a Virtual Dekstoppal vagy a Big Screennel lehetőségünk nyílik a számítógépünk képernyőjét megosztani a Goval, így akár 2D-s PC-s játékok is futtathatóvá vállnak számunkra és habár jó a kijelző, azért azt nem ajánlom, hogy ezen keresztül komolyabb dolgokat, például szövegszerkesztést végezzünk.

A mobilitásról még pár szót. Ha utazol és nem te vezetsz, ott veszed fel, ahol nem szégyelled. Kocsiban, vonaton, repülőn, buszon, orvosi váróteremben, mindegy. Ahol kedved tartja, ott felrakod magadra és már használhatod is, talán csak a víz alatt vagy esőben nem érdemes felvenni, ugyanis nem vízálló sajnos.

John Carmack, az Oculus technológia vezetője rengetegett tett az eszközért a megjelenés után is, hogy tényleg a maximumot kapják a felhasználók. Elérte, hogy a Go röccenő mentesen tudja az 5K-s videókat lejátszani, mindezt úgy, hogy maga Qualcomm processzort 4K-ig ajánlja, hogy annyit bír. Elérte, hogy a chromatic-aberration, ami a Go egyik nagy problémája volt megszűnjön. Vagyis megjelenéskor a kijelző közepén még megfelelőek voltak a színek, de ahogy haladtunk a látótér széléhez, már látszódtak a piros-kék-zöld ledek külön-külön. Mára ez is a múlté.

Kell ez az eszköz nekem?

Az, hogy az Oculus Go kinek jó és kinek nem, egy nagyon szubjektív kérdés. A Rift mellé, mielőtt megvettem, akkor elgondolkodtam, hogy tényleg kell ez nekem? Nem csak a polcomra kerül porosodni? Azt hiszem ezt a kérdést nem csak én tettem fel magamnak, de akivel beszéltem eddig és rendelkezik már vele, az hasonlóan rajongójává vált ennek a kis arcrágónak.

A Go tehát lenyűgöző, a kategóriája csúcsa, de az is igaz, hogy egy Oculus Rift, WMR, Vive vagy az Oculus Quest sokkal nagyobb és mélyebb VR érzést tud nyújtani az embernek, mint a Go. Viszont ezt a fajta szabadságot és kényelmet egyik másik sem tudja garantálni. A Go-val bárhol beleláthatunk egy másik világba és jóformán fele annyiért, mint a többi VR szemüveggel tehetnénk ezt meg, azt is kötöttebb formában.

Ha még nincs VR headseted, de 80 000 Ft alatt szeretnél egy igazán komoly, kompromisszumoktól mentes szemüveget magadnak, akkor az Oculus Go-val nem lőhetsz mellé. Nem kell hozzá félmilliós szemüveg vagy hasonló árú mobiltelefon. Csak a Go kell hozzá és te magad. De amennyiben inkább a játékokra gyúrnál, nem okoz problémát jobban a pénztárcádba nyúlni és mélyebb, VR-osabb élményre vágynál asonló szabadsággal, akkor várnod kell még a tavasszal érkező Oculus Questre.

Addig is az Oculus Go az egyik legjobb dolog, ami a VR-ral valaha is történt.


Oculus Go

Tesztkonfiguráció:
Önálló szemüveg

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás