Bevezető

Ha az ember elhatározza, hogy egy VR szemüveget szeretne magának, hamar felvetődik benne a kérdés, hogy melyiket is vásárolja meg? Van annyi féle. Melyik mit tud, mivel kompatibilis, milyen játékok vannak rá, milyen gép kell hozzá és a többi. Rengeteg kérdés, ami csak tovább fokozódik, ha megkérdezzük egy jól informált ismerősünket, majd egy másikat is és egymásnak homlokegyenest teljesen más dolgokat mondanak, de azt nagyon határozottan. Kinek lehet hinni ebben az esetben? Cikksorozatomban igyekszem helyrerakni ezeket a tévképeket a VR világgal kapcsolatban és egyúttal segíteni az embereknek dönteni a vásárlás mellett vagy ellen.

Ebben a bejegyzésben a csúcskategóriás VR eszközökről lesz szó. Az Oculus Riftről, a HTC Vive-ról, a PSVR-ról és a Windows Mixed Reality headsetekről, illetve megnézzük mit várhatunk majd a jövőben a Pimaxtól és az Oculus Questtől is.

Korábban már volt szó a VR szemüvegekről, hogy sok szempontból miért mindegy, ha az ember vesz egy szemüveget manapság, mert nagyjából ugyanazt az élményt kapja. Az erről, vagyis a VR történelméről szóló cikket itt tudod elvolvasni.

Tartalomjegyzék

Miért vegyek PlayStation VR-t?

A legelején leszögezném, hogy ha csak a technikai oldalát nézzük, a PlayStation VR csúnyán leszerepel az Oculus Rift és a HTC Vive-hoz képest, de még a Windows Mixed Reality is jobb választásnak tűnhet elsőre. Az egyik ilyen ami azonnal szembetűnik, az az alacsony felbontás. De ez csak a látszat.

A PSVR egyáltalán nem nevezhető rossz headsetnek, sőt, nem is a szemüveg a gyenge pontja az eszkönek. A Sony nem mert nagyot ugrani, nehogy elriassza korábbi vásárlóit, így még a PS3-hoz készült AR kontrollert, a PSMove-ot tették fő irányító eszközévé a VR platformjuknak. A Move-on viszont nincsen analóg kar, amivel például az előre, hátra, jobbra, balra mozgást könnyedén meg tudnánk oldani. Analóg kar csak a Dualshock 4 kontrolleren van, amit viszont eleve VR kompatibilis eszközkre terveztek a PS4 debütálásakor, de valljuk be, egy kontrollert tartani egy FPS játékban nem az igazi a VR-ban. Aki célozni szeretne, annak ugye ott a Move kontroller, de azzal meg mozogni nem tud. Vagy beszerezhet egy fegyverre emlékeztető Aim kontrollert, de ott meg kezei nem lesznek külön a VR térben. Szóval a kérdés összetett és ez nagyon hátráltatja bizonyos játéktípusoknál a PSVR-t.

Nincs ilyen probléma azoknál a játékoknál, amik viszont nem shooter játékok vagy nem kell bennük haladni. Ilyen esetben jó lehet a Move kontroller is, de itt sem várhatunk egy Vive vagy Rift szintű precizitást. A PSVR ugyanis egy sztereo kamerával működik, ami messzemenőkig nem tud olyan jó követést produkálni, mint a riválisai, ebből adódóan pedig csak szemből működik. Lehet próbálkozni úgy, hogy a szobában a plafonra valahogyan rá hegesztjük a kamerát, de ez sem fog soha kompromisszumok nélküli követést produkálni.

Maguk a játékok viszont biztos, stabil és magas minőséget képviselnek, a Sony-ra lehet számítani játékfelhozatal terén, nem hagyja magára a platformot. Továbbá, ha neked van egy PlayStation 4-ed vagy PS4 Prod otthon, akkor bizony kézenfekvő és gazdaságos választás egy PSVR-ba beruházni, a játékok miatt nem fogsz unatkozni, itt is egy lista a PSVR játékokról amiből kiemelném az exkluzív Resident Evil 7-et.

A szemüveg pedig az alacsony felbontás mellett is meglepően tiszta képet produkál. Sőt, ami igazán lehengerlő, az a úgynevezett screen door effect hiánya. Vagyis a pixel rács nem látható, a kép egybefolyó, nem látod külön a pixeleket, az eszköz képe nagyon szép és tiszta. Ez azért van, mert RGB ledes kijelzőt használ, nem a PenTile technológiát, ami igaz tisztább és szebb képpel operál, de kevesebb subpixelből áll egy pixel, ezért távolabb helyezkednek el a pixelek egymástól. 
Az RGB megoldással ráadásul a Sony több subpixellel rendelkezik, mint egy Oculus Rift, így azt a hatást kelti, mintha magasabb lenne a kép felbontása. Egy PS4 Pro mellett tehát nem lehet panasz a PSVR képminőségére.

Mivel jelenleg ezt a VR rendszert a legolcsóbb összeállítani, ezért a PSVR tulajdonosok száma valószínűleg nagyobb, mint a HTC Vive és az Oculus Rift birtoklók száma összesen.

PS4 vagy PS4 Pro?

Ha teheted, akkor a PS4 Pro-t válaszd, jobb lesz a játékok felbontása VR-ban is. De természetesen a Pro többe is kerül. Ha van egy alap PS4-ed, akkor nem kell a VR miatt Pro-t vásárolnod, de azért javasolt.

A cikk írásakor egy új PS4 konzol 90 000 Ft-ba, egy új Pro konzol pedig 140 000 Ft-ba kerül.

Teljesítménybeli különbség papíron nem lesz, mert a Sony elvárja a stabil és folyamatos VR élményt mindkét gépén.

Mi kell a PSVR-hoz?

Ha boltban újonnan vásárolsz PSVR-t, akkor tudnod kell, hogy a szemüveg és a kamera kötelező ahhoz, hogy működjön a rendszer, nem beszélve magáról a konzolról. Egy alap PSVR szett ami a kamerát és a szemüveget tartalmazza, az 80 000 Ft környékén megkapható a cikk írásakor.

A VR játékok tudtommal mindegyike támogatja a Dualshock 4 kontrollereket, nem kell emiatt Move-ot vásárolni. De opcionálisan beszerezhetsz magadnak Move kontrollereket is, így bár limitált gombkiosztás mellett, de mégis csak bekerül a kezed a VR térbe, ami nagy élmény. Egy Sony Move Twinpack újonnan olyan 20 000 Ft környékén van most, de ha szerencséd van, használtan olcsóbban beszerezheted (ennél a kiegészítőnél szerintem nem gond, ha olcsóbb használtat keresel).

Egy másik alternatíva az új Playstation VR Aim kontroller. Ez egy fegyver alakú vezérlő, amin már elhelyeztek két analóg kart. Ezzel természetesen shooter játékokat fogsz tudni leginkább játszani, de azokhoz ezen a platformon ez lesz a legjobb választás. Ez 24 000 Ft környékén van a cikk írásakor.

Mennyibe kerül?

Egy alap VR csomag összeállításához, ha új eszközöket nézünk, akkor jelenleg 170 000 Ft-ra lesz szükséged. Ha már rendelkezel egy PS4 konzollal, akkor természetesen ez levonódik ebből.

Ha maximálisan ki akarod élvezni a PSVR-t egy PS4 Pro-val és kontrollerekkel, akkor pedig olyan 250 000 Ft-tal számolj.

Milyen sűrűn hibásodnak meg?

Sajnos erről nekem nincs információm. Tekintve, hogy leginkább egy székben ülős headsetről beszélünk, a meghibásodás szerintem elenyésző lehet, nincs mi elromoljon a kábelen kívül.

Milyen tartalom van rá?

Minőségi VR játékok, exkluzív címek sokasága, amit csak itt találsz meg. De sok játék alapból itt debütál először. Vannak olyan jó játékok is, hogy a PC-s VR tulajdonosok is szoktak irigykedni. A játéklistához ide kattints.

Ezen kívül rengeteg olyan játék van, ami más platformon is megtalálható, de éppen ezért közösen is tudsz játszani PC-s barátaiddal.

Kinek javaslom?

  • Akinek van PlayStation 4 konzolja, de nincs erős számítógép otthon.
  • Aki nem tud várni az Oculus Quest megjelenéséig.
  • Aki stabilitásra vágyik és nem akar beállításokkal, driverekkel és a gépével szenvedni, csak játszani.
  • Akit érdekel pár olyan exkluzív játék, ami csak és kizárólag itt található meg.

Kinek nem javaslom?

  • Aki a legmagasabb minőségű VR élményt várja el. Ebben a Rift és a Vive jelenleg verhetetlen, bár SteamVR-ra épülő kihívói érkeznek lassan.
  • Akinek van jó számítógépe otthon, vagy csak keveset kellene ráköltenie, hogy megfelelő legyen.
  • Akinek fontos, hogy mozoghasson a térben, jobban eggyé váljon a játékkal és nem akarnak a kompromisszumokkal teli vezérlőkkel szenvedni.
  • Aki tud várni az Oculus Quest megjelenéséig.

Miért vegyek Oculus Riftet?


Az Oculus volt az egész VR láz beindítója és mai napig is tekinthetjük az egész VR ipar motorjának. Mivel ők foglalkoznak legrégebb óta specifikusan a VR-ral, ezért náluk van a legtöbb tudás és tapasztalat, ami ahhoz kell, hogy a lehető legélvezetesebb és legjobb VR eszközt létrehozzák. Ez viszont nem jelenti azt, hogy mindenben ők lennének a legjobbak, de ők találták meg leginkább a kompromisszumokat ami az ár/érték arányt illeti. Ebből adódóan, ha nem számolunk a Windows Mixed Reality headsetekkel, akkor bizony az Oculus Rift lesz a pénztárca kímélőbb csúcskészülék az egész PC piacon, ráadásul a legszélesebb játékfelhozatallal, hiszen szó szerint szinte mindent támogat.

Az Oculus Rift viszont lekéste a HTC Vive-ot, a SteamVR eszköz ugyanis hamarabb jelent meg, ráadásul míg a VIVE azonnal kézi vezérlőkkel robbant be a piacra, addig a Rift csak egy Xbox One gamepadot csomagolt a Rift mellé. Ezen túl pedig a Rift az előzetes várakozásokkal szemben nagyon drágán került a piacra és bár a HTC Vive még ennél is drágább volt, de ott volt a kézi vezérlő, ami hatalmas helyzeti előnyt jelentett a Vive-nak. Több hónapnak kellett eltelnie, hogy a Rift megkapja a Touch kontrollereit, ami végre helyére tette a készüléket a piacon. Sőt, a vezérlővel jobban is sikerült mint a HTC megoldása, így aki manapság vesz Riftet, az már nem csak hogy jóval olcsóbban, de kézre állóbb kontrollerekkel együtt kapja meg, legalábbis addig, amíg meg nem érkezik a SteamVR Knuckles 2.0 kontroller.

Az igazi gyenge pontja a felhasználók szemében a Facebook, mint tulajdonos maga. Mindenkinek szíve joga eldönteni, hogy ez baj-e, én úgy gondolom, hogy ennek hála olyan gazdasági háttér áll mögötte, ami nem sok hardvergyártónak adatik meg, éppen ezért a pénz a kutatás fejlesztésre nem jelenthet akadályt. Ráadásul Mark Zuckerberg nagy VR rajongó, ami biztosítja a technológiába vetett hitet. De mint mondtam, sokaknál ez egy negatív pont.

De miért hasonlítom folyton a Riftet a sokat említett HTC Vive-hoz? Azért mert tényleg egyforma a két headset, pár különbséggel. A fejlesztés egy szakaszában a Valve és az Oculus együtt dolgoztak a Virtuális Valóság élményeken, együtt tették le az alapokat. Míg a Steam szoftveresen segített, addig az Oculus hardveresen és az eddig nyert élettani hatással kapcsolatos tudását adta át. Sokan élet halál harcot vívnának, hogy melyik a jobb headset, pedig nincs jobb, hanem minden embernek más felel meg leginkább az elvárásainak, a cikk további részében pedig erről lesz szó, melyik felel meg leginkább neked. A Steam és az Oculus Rift kapcsolatáról viszont már írtam korábban, ha érdekel a téma, olvasd el “Az Oculustól a Mixed Reality-ig. A VR szemüvegek összefoglaló története” című írásomat. Egy valamit azért érdemes megemlíteni, egy vicces kis Easter Egg van elrejtve az összes HTC Vive és Oculus Rift headseten. Ez egy fejpánttal kapcsolatos kis poén, de jól jelzi, hogy miért csak egészséges, baráti rivalizálás van a HTC Vive és a Rift között és nem háború. Egy nagyon kedves jelkép, ami mutatja, hogy a céljuk azonos. Ezt az Easter Egget a HTC Vive résznél leplezem le.

Melyik Oculus Riftet vegyem meg?

Az Oculus Riftből a Touch bundle változatot keresd, ha lehetőséged van rá, akkor pedig a Marvel: Powers United-del csomagoltat.

Hogyan működik?

Az Oculus Rift infra kamerákkal érzékeli a Riftet és a Touch kontrollereket a térben. Ehhez elegendő neki 2db kamera, a többi szenzor a kontrollerekben és a szemüvegekben helyezkedik el.

Mekkora hely kell neki?

Minél nagyobb van, annál jobb. Az Oculus Riftet főleg álló vagy ülő játékokhoz tervezték, tehát ha ki tudod nyújtani a karod minden irányba a szobában, úgy, hogy nem ütközöl neki semminek, az egy fél győzelem. Ha lépni is tudsz így minden irányba, anélkül, hogy beütnéd a kezed, akkor pedig biztosan jó lesz.

Hogyan érdemes játszani?

Ülve vagy állva a kamerák felé fordulva. Szimulátoros vagy kontrolleres játékoknál elég egy kamera, de ha a Touch kontrollert is szeretnénk használni, érdemes úgy elhelyezkedni a szobában, hogy szemben álljunk a kamerákkal és tisztán ránk lássanak.

Ha szoba szintű, forgolódásra vagy mászkálásra alkalmas követést akarunk, akkor érdemes beszerezni külön egy 3. kamerát. 2db kamerával ezt megoldani valamennyire lehetséges, de nem lesz sosem tökéletes.

Mennyibe kerül?

Jelenleg körülbelül 150 000 és 160 000 Ft-ot kell rászánnod, hogy egy ilyen szemüveged legyen, de ebben már minden benne van, amire szükséged lehet. A magyarok a legolcsóbban két forrásból szokták beszerezni az Oculus Riftet és mindkét helyen jó garanciális tapasztalatokkal rendelkezünk. Az egyik ilyen az Alza webáruház, a másik pedig a német Amazon. Személy szerint én az Amazont javaslom, hogy onnan vásároljatok, piszok gördülékeny a garanciális csere is ha szükséges, csupán egy kis angol nyelvtudást kíván meg, de az Alzával is pozitívak a tapasztalatok.

Milyen sűrűn hibásodnak meg?

Alapvetően nagyon jó minőségű eszközökről beszélünk, de mivel ezek használati tárgyak mozgó alkatrészekkel és ráadásul mi is sokat fogunk mozogni benne, ezért sajnos ezek is el tudnak romlani. Viszont fontos megjegyezni, hogy ilyen problémák leginkább extrém használat mellett következnek be, értsd, egész nap ezt használod 24/7 és például a kábelt is a plafonon keresztül vezeted el. A magyar közösségben vannak ilyen lelkes tagok, ezért tudok erről írni, de hozzá kell tennem, hogy nem a meghibásodás szokott a jellemző lenni ezekre a készülékekre és még olyan visszajelzés nem jutott el hozzám, hogy valaki ne tudta volna garanciálisan intézni a dolgot.

A kontroller pedig valószínűleg harckocsikat állítana meg. Előbb bontod le a szobádat, mintsem, hogy a kontroller eltörjön. Több kép is van az interneten, hogy a falban hatalmas lyuk tátong, mert az illető éppen nagy erővel akart eldobni például egy labdát és beverte a kezét. Természetesen a Rift kontrolleren karcolás se keletkezett.

Milyen játékok vannak rá?


Egy-két kivételtől eltekintve minden játék, amit PC-re megcsinálnak, működik rajta. Eleve az Oculus Rift rendelkezik a legnagyobb felhasználóbázissal az egész PC piacon, de a saját webáruházán kívül a Steam VR-t is támogatja, míg ez fordítva nem igaz, egy HTC Vive nem fogja tudni trükközés nélkül elindítani az Oculus Riftes játékokat. Tehát ha valaki a játékfelhozatal alapján szeretne headsetet vásárolni, akkor Oculus Riftet válasszon.

Miért van ez így? Az Oculus Rift támogat egy technológiát az Asynchronous Spacewarp-ot (ASW), aminek hála a számítógép fele annyi CPU erőforrásból tudja lerenderelni a dolgokat, mint nélküle. Lényege, hogy ha a videokártya nem tudna már képet küldeni a Riftnek, akkor kitalálja, hogy milyen képkocka következne az előző helyett. Ez a technológia tehát nagyon jót tesz a gép teljesítményének. A Valve viszont eddig egy másik megoldást támogatott és nemrég jelent meg a Motion Smoothing technológiára épülő első ASW-re hasonló megoldása. A lényeg, hogy az Oculus játékok mindegyike az ASW technológiára épít és legalábbis ezzel az indokkal nem engedik be hivatalosan a boltjukba a Vive-osokat.

Magyarul röviden: Az Oculus Riftek működnek a SteamVR-ban és futtatják az összes ott megtalálható játékot, míg a SteamVR eszközök nem működnek az Oculus Store-ban, ezért a csak Oculusra megjelent játékok nem fognak működni a SteamVR eszközökön. Ez a hivatalos álláspont, trükközni viszont a Vive-osok is tudnak, és a tapasztalatok szerint meg is éri nekik.

Mi kell az Oculus Rifthez?

Egy erős PC vagy VR Ready laptop. Ami alatt ne is próbálkozz, az egy Nvidia GTX 960 4GB /  Radeon r9 290. Kell még neki egy Intel i3-6100 / AMD Ryzen 3 1200, FX4350. 8GB RAM és elengedhetetlen, legalább 3 USB 3.0 port. Operációs rendszer minimum Windows 10, ha jót akarsz magadnak.

Az Oculus Rift kiadott egy kis programot, amit ha lefuttatsz, megmondja, mennyire fogja bírni a géped a VR-t. Innen töltsd le.

Kinek javaslom?

  • Akinek van erős gépe már otthon.
  • Aki a legteljesebb VR élményre vágyik a legjobb áron.
  • Aki a legtöbb játékkal akar játszani.
  • Aki a legjobb AAA-s VR játékokat keresi.
  • Aki kiváló minőségű 3D térhangot akar hallani a headsetből, külön fejhallgató nélkül is.
  • Mindenkinek

Kinek nem javaslom?

  • Akit nagyon-nagyon zavar a pixelrács.
  • Aki nem akar PC-t venni VR miatt.

Miért vegyek HTC Vive-ot?


Ahhoz, hogy megértsük miért érdemes HTC Vive-ot vásárolni, kérlek olvasd el az azonos című Oculus Rift részt is a cikkben.

A HTC és a Valve közös VR gyermeke a HTC Vive, ami a Steam VR rendszerét használja. A kijelző ugyanaz, mint a Rifté, de a HTC Vive az Oculus Rifttel ellentétben nem kamerákkal oldja meg a követést. A HTC Vive azonosítja be saját maga helyzetét a térben, mert a Vive bázisállomásai lézerhálót vetítenek a játéktérre, amit a headset érzékel. Ezzel megoldható, hogy kevesebb USB szlotot használjon az eszköz a Rifttel ellentétben, ahol 3 négysebességű USB 3.0 csatlakozó is kevés néha. Mindenesetre a bázisállomásokkal a Vive nagyobb térben működik igazán jól, több méteres játéktereken is tökéletes a követése. A bázisállomásoknak hála könnyedén létre lehet hozni egy 360 fokos játékteret, amiben még sétálhatunk is. De éppen ezért, mert nem egy egyszerű kamera lekövetésről van szó, ez a rendszer jóval drágább a Rift rendszerénél, ezért olcsón nem is tudsz Vive-hoz jutni bázisállomásokkal együtt.

Végül pedig pár szó az Oculus Rift és HTC Vive easter eggről. Ha megnézed egy Oculus Rift hátulját, a fejpánt tartó egy HTC Vive logót ábrázol, míg ha megnézel egy HTC Vive-ot hátulról, akkor pedig egy Oculus Rift logó vélhetsz felfedezni 🙂

Melyik HTC Vive-ot vegyem meg?

A sima HTC Vive-ot. Hogy miért ne vegyél HTC Vive Prót, arról később lesz szó.

Hogyan működik?

Legalább két bázisállomás lézeres hálót hoz létre a térben, amit a Vive eszközök érzékelnek és ezzel meghatározzák a pozíciójukat a térben.

Mekkora hely kell neki?

Minél nagyobb, annál jobb. A HTC Vive-ot azoknak tudom javasolni, akiknek akkora szabad terük van a szobájukban, hogy több nagyobb lépést is gond nélkül megtehetnek, anélkül, hogy beütnék a kinyújtott kezüket. Kis szobára nem érdemes használni.

Hogyan érdemes játszani?

Ülve vagy állva is gond nélkül lehet vele játszani.

Mennyibe kerül?

Magyarországon olyan 280 000 Ft-ba kerül a beszerzése. A német Amazonról viszont már 240 000 Ft környékén bátran megrendelheted.

Milyen sűrűn hibásodnak meg?

Erre a kérdésre nem tudom a választ, Magyarországon több a Rift tulaj, ezért nagyobb az itteni mintánk, de szerintem hasonló arányban hibásodhatnak meg, annyi különbséggel, hogy mivel a Vive-ban nincs hangszóró, ezért a hanggal kapcsolatos hibák nem is jöhetnek elő, úgy mint esetleg Riftnél. A gyenge pontja a kábele lehet.

Milyen játékok vannak rá?

A Steam és a Steamre épülő VIVEPORT játékai találhatóak meg rajta. Nagyon fontos, hogy csak trükközéssel tudja az Oculus Riftes exkluzív játékokat futtatni, azokat se mindet és sokszor nem is tökéletesen, a kevesebb kontroller gesztus miatt. Magyarul jóval kevesebb játék van rá, mint a Riftre, a miértjét pedig az Oculus Rift résznél részleteztem a cikkben.

Mi kell a HTC Vive-hoz?

Egy erős PC vagy VR Ready laptop. Ami alatt ne is próbálkozz, az egy Nvidia GTX 970 4GB /Radeon RX 290. Kell még neki egy Intel i5-4590 / AMD FX8350. 4GB RAM és elengedhetetlen, legalább 1 USB 2.0 port. Operációs rendszer minimum Windows 10, ha jót akarsz magadnak.

Ezzel a Steames alkalmazással tesztelheted a számítógéped vásárlás előtt, hogy bírná-e a VR-t vagy problémás lenne a dolog.

Kinek javaslom?

  • Akinek annyi helye van a szobában, hogy kinyújtott karral is simán tud sétálgatni, anélkül, hogy beleütközne bármibe is.
  • Aki a legteljesebb VR élményre vágyik, de nem érdekli az ára.
  • Akit nem érdekel az, hogy konkrétan 2 Oculus Riftet tudna venni egy HTC Vive árából.

Kinek nem javaslom?

  • Aki nem akar 2 Oculus Riftet fizetni csak azért, hogy Vive-ja legyen.
  • Akinek kevés helye van a szobában.
  • Aki minden PC-s VR játékkal szeretne játszani.
  • Aki nem akarja, hogy játék közben lemerüljön a kontrollere (6 órát bír) és emiatt nem tud tovább játszani, mert töltenie kell.

Miért vegyek HTC Vive Prót?

Érdemes még szót ejteni a HTC Vive Pro-ról is, az már más kérdés, hogy érdemes-e egyáltalán elgondolkodni a vásárlásán. A Vive Pro egy szemenként 1440×1600-as felbontású képernyőt kínál, 110 fokos látószöggel és professzionális 3D hangzást kínáló fülessel. 37%-kal nagyobb a pixel sűárűség és 78%-kal több pixel található a kijelzőben, vagyis sokkal jobb képminőséget kínál, mint az alap HTC Vive és kényelmesebb is a használata. Viszont az egész headset piszok drága. Csak a headset 270 000 Ft környékén található a cikk írásának pillanatában és ezt még csak nem is tudod használni semmire, mert kell venned bázisállomásokat, kontrollert külön, ami ugyanannyi, mint egy alap HTC Vive teljes pakk, tehát akár vehetsz egy HTC Vive-ot is mellé. Értsd, a headset magában nem jó semmire 300 000 Ft-ért, ezért közel 280 000 Ft-ért kell még venned hozzá kiegészítőket vagy egy másik Vive-ot, amiben benne vannak ezek a kiegészítők. Magyarul ha nem sajnálsz félmillió forintot egy VR headsetre költeni és van otthon legalább 10×10 méteres szabad helyed, ahol játszhatsz kedvedre, csak akkor gondolkozz el ezen a szemüvegen. A HTC Vive Pro nem tekinthető egy következő generációs headsetnek, csak egy átmenetnek.

Melyik HTC Vive-ot vegyem meg?

Ha nincs havonta milliós fizetésed, akkor ne a HTC Vive Pro-t.

Hogyan működik?

Legalább két bázisállomás lézeres hálót hoz létre a térben, amit a Vive eszközök érzékelnek és ezzel meghatározzák a pozíciójukat a térben.

Mekkora hely kell neki?

Minél nagyobb, annál jobb. A HTC Vive-ot azoknak tudom javasolni, akiknek 10×10 méteres szabad terük van a stúdiójukban.

Hogyan érdemes játszani?

Állva, a környezetedben sétálva.

Mennyibe kerül?

Egy teljes HTC Vive Pro rendszer várhatóan jóval többe fog neked kerülni, mint fél millió forint.

Milyen sűrűn hibásodnak meg?

Erre a kérdésre nem tudom a választ, Magyarországon nem ismerek HTC Vive Pro tulajt, amit fórumban kiemelt helyen találtam, mint gond  forrás, az a fejhallgatóról szól, hogy nagyon könnyen eltörik.

Milyen játékok vannak rá?

A Steam és a Steamre épülő VIVEPORT játékai találhatóak meg rajta. Nagyon fontos, hogy csak trükközéssel tudja az Oculus Riftes exkluzív játékokat futtatni, azokat se mindet és sokszor nem is tökéletesen, a kevesebb kontroller gesztus miatt. Magyarul jóval kevesebb játék van rá, mint a Riftre.

Mi kell a HTC Vive-hoz?

Egy erős PC vagy VR Ready laptop. Ami alatt ne is próbálkozz, az egy Nvidia GTX 970 4GB /Radeon RX 290. Kell még neki egy Intel i5-4590 / AMD FX8350. 4GB RAM és elengedhetetlen, legalább 1 USB 2.0 port. Operációs rendszer minimum Windows 10, ha jót akarsz magadnak.

Ezzel a Steames alkalmazással tesztelheted a számítógéped vásárlás előtt, hogy bírná-e a VR-t vagy problémás lenne a dolog.

Kinek javaslom?

  • Professzionális E-sportolóknak, Cégeknek és véletlenül sem éhező művészeknek tudom ajánlani.

Kinek nem javaslom?

  • Aki értelmesen akarja elkölteni a pénzét.

Miért vegyek Windows Mixed Reality Headsetet?

A Microsoft szintén a kezdetektől benne van a VR buliban, de jóval visszahúzódóbb mentalitással, mint a többiek. Az első Oculus prototípusok fejlesztésekor már részt vett a fejlesztésben az operációs rendszer oldaláról, rengeteg segítséget adtak mind a VR hardvergyártóknak, mind a videokártya fejlesztőknek. Segítettek megoldani azt, hogy a Windows 10 a VR-t a lehető legjobban kihasználja, anélkül, hogy az operációs rendszer lassítaná a megjelenítést a kijelzőn. Így a Windows 10 volt az első olyan operációs rendszer a piacon, ami készen állt a VR-ra kompromisszumok nélkül, így jelenleg is ez a legjobb operációs rendszer a VR futtatására.

Az Oculus-szal ráadásul külön partneri megállapodást is kötöttek, így amikor megjelentek az első Riftek a piacon, azokat Xbox One kontrollerekkel csomagolták együtt. Viszont már korán eldöntötték, hogy az Xbox One nem fogja támogatni a VR-t, erre a célra a Windows lesz a legalkalmasabb platform.

A hazai médiában a Microsoft HoloLens, vagyis a fejlesztés alatt álló AR szemüvegükről van legtöbbször szó. Ez az eszköz képes a való világba kivetíteni a dolgokat, rendkívül előremutató technológia, de a fogyasztók számára megfizethetetlen. Viszont emiatt, hogy itthon csak erről az AR szemüvegről beszélnek, alig lehet nálunk hallani a nemrég bevezetett WMR-ről, vagyis a Windows Mixed Reality termékcsaládról, ami a Microsoft saját VR technológiája, csak éppen a szabadalmat átadta külsős gyártóknak. És ha valami körül tévképzetek vannak az emberek fejében, akkor az bizony a WMR-nél biztosan nagyon igaz.

Röviden, a WMR egy VR headset, ami külsős kamerák nélkül, beépített kamerákkal érzékeli a headset és a kontrollerek helyét a térben. Ez nem egy AR headset, ez VR headset. Az egyetlen AR funkciója egy nemrég frissítéssel érkezett “lámpa” funkció, aminek segítségével a külső kamerákat használhatjuk ahhoz, hogy fekete-fehérben lássuk mi van körülöttünk.

Melyik WMR headsetet vegyem meg?

Noha a WMR headsetek azonos szabványra épülnek, fontos megjegyezni, hogy több különböző gyártó készíti őket. Tehát a különbség olyanokban ütközik ki, mint hogy ki milyen kijelzőt rak bele, milyen hangrendszert vagy hova rakja a csatlakozókat, milyen könnyű stb. Az alapok viszont maradnak. A WMR headsetek 400$-tól 500$-ig helyezkednek el árban és ez az árazás is a gyártótól függ.

Fontos megjegyezni, hogy alapjáraton 1440×1440-es felbontást támogatnak, ami nagyobb a Rift és a Vive 1080×1200-as felbontásánál. Ez alól kivétel a Samsung Odyssey és Oyssey+, ezeke a headsetek ugyanis 2880×1600-as felbontást támogatnak, ami a legmagasabb a csúcskategóriás headsetek közül.

Tehát a pénz és a felbontás és egyéb gyártóhoz való szubjektív hűséged az, ami meghatározhatja, melyiket vedd meg. Jelenleg a következő gyártók licencelik a Microsoft VR szemüvegét:

  • Samsung
  • Asus
  • Lenovo
  • HP
  • Acer
  • Dell

Milyen játékok vannak rá?

Ugyanazok a játékok elvileg futtathatók rajta gond nélkül, mint amik az Open VR-t használják, gyakorlatilag viszont ez nem mindig működik zökkenőmentesen. Éppen ezért a WMR headsetekre van a legkevesebb játék jelenleg a piacon. Viszont ezek az eszközök a legolcsóbbak és még nagyobb felbontást is kínálnak, mint egy alap HTC Vive vagy Oculus Rift.

A WMR játékok leginkább a Windows Store-ban találhatóak meg, de a Steamen is kereshetőek.

Hogyan működik?

A headsetbe elejébe van építve két kamera, ami leköveti a térben a mozgásunkat és a kontrollernek a helyzetét. Éppen ezért, ha a kontrollert magunk mögé rakjuk vagy kitakarjuk, akkor a headset csak próbálja kitalálni, hol is lehetnek az eszközök valójában, ez pedig pontatlanságot eredményez. Tovább van, hogy a környezeti változásokat sem tudja rendesen lekövetni és néha arrébb ugrunk a térben. Tehát ezeknek a szemüvegeknek a követési rendszere az, ami a gyengéjüknek mondható a riválisokkal szemben.

Mekkora hely kell neki?

Minél nagyobb, annál jobb. Mivel nem vagyunk kamerákhoz kötve, egész nagy térben használható.

Hogyan érdemes játszani?

Ülve vagy állva is gond nélkül lehet vele játszani.

Mennyibe kerül?

Magyarországon olyan 140 000 Ft-tól kezdődik a beszerzési ára, de hivatalosan nem forgalmazzák őket nálunk. Leárazásokkal sokszor 60 000 Ft körülire is lemegy az újracsomagolt vagy javított termékek ára.

Milyen sűrűn hibásodnak meg?

Erre a kérdésre nem tudom a választ, Magyarországon kevés a WMR tulaj.

Mi kell a WMR-hez?

Egy erős PC vagy VR Ready laptop. Ami alatt ne is próbálkozz, az egy Intel® HD Graphics 620/ NVIDIA MX150 / AMD Radeon RX 460/560. Kell még neki egy Intel Core i5 7200U / Dual-core bekapcsolt Intel® Hyper-Threading Technology-val. 8 GB RAM és elengedhetetlen, legalább 1 USB 3.0 port. Operációs rendszer minimum a legfrissebb Windows 10, más verzióval nem megy! Végül pedig egy Bluetooth 4.0 a kontrollereknek.

Ezzel az alkalmazással tesztelheted, hogy a géped tudná-e futtatni a WMR-t.

Kinek javaslom?

  • Akik csak be akarnak ugrani a VR-ba, esetleg laptopjuk tudja a VR-t és könnyen akarnák mozgatni a gépet is és a headsetet is.
  • Cégeknek, akik hoznák-vinnék a VR felszerelésüket.
  • Akik a leárazásokkal olcsón be tudják szerezni külföldön és nem is akarnának VR-ra több pénzt áldozni.
  • Akik jó minőségű képre vágynak, akár filmezéshez is használnák.

Kinek nem javaslom?

  • Aki kompromisszumok nélküli VR élményre vágyik.
  • Aki szeretne minden játékkal játszani, nem csak néhánnyal.

Milyen alternatíva van jelenleg?

A piacon vannak még más képviselők is, de nem mindenkinek a játékosok a célközönsége.

A megjelenés előtt álló StarVR például már a 2. VR generációnak tekinthető szemkövetést is támogatja a Tobii megoldásának segítségével, hatalmas látómező mellett, de a körülbelül várható 1 millió Forintos árával alapvetően a marketing cégeket, vagy egyéb vállalatokat célozza meg.

Nem tekinthető következő generációs headsetnek, de a Pimax 8K és 5K hatalmas felbontással és látómezővel kíván a piacra lépni, elérhető áron. Az eszközt már majdnem elérhetővé tették a fogyasztóknak, de meggondolták magukat. Előrendelhető az eszköz, de jövő nyárig biztos nem kapsz belőle egy példányt sem a magas érdeklődés miatt.

Összességében tehát érdemes a már fent felsorolt és kielemzett megoldások közül választani.

A következő generáció

Ne legyenek illúzióink, a következő generáció fejlesztése rengeteg pénzt igényel és a világ legjobb fejlesztői dolgoznak rajta. Nem egy egyszerű felbontás ugrásra kell gondolni, hanem minden téren fejlődést kell mutassanak a szemüvegek.

A következő generáció alapkövetelménye a szemkövetés lesz, nagyobb kijelző felbontás mellett és persze ehhez a videokártya gyártókra is szükség lesz.

Szemkövetés segítségével például csak azt rajzolja majd ki nekünk a játék maximum felbontáson, amit éppen nézünk. Tehát nem kell annyit számolnia a videokártyáknak, a nem fókuszált részek, amik nem olyan fontosak, nem kell, hogy ugyanolyan minőségben renderelődjön ki a kijelzőnkre, mintha oda néznénk.

A VR kijelzők technológiáját a Samsung vezeti jelenleg. Most is ők szolgáltatják a legtöbb szemüvegbe a megjelenítőket és piacvezető pozíciójukat később sem szeretnék elveszíteni. Ettől függetlenül a Google az LG-vel együtt is versenyképes kijelzőket kívánnak lerakni az asztalra.

Jelenleg az USB 3 és a HDMI csatlakozók már problémát okoznak a VR számára, az USB-C lesz a jövő VR csatlakozója.

Az Oculus az úttörő

Ebben a generációban egyértelműen az Oculus Rift szerezte meg az időtálló fejlesztések az előnyét a touch kontrollernek hála. Tehát hiába az Oculus van a legrégebb óta a piacon, a kontrollerrel még a szemüveg érkezése után is várni kellett, de megjelenése után olyat mutatott, amit a Steam is követni kíván hamarosan az új Knuckles kontrollerekkel.

Ezen kívül egy új fókuszállási módszer lehetősége is felmerült, mint kutatási irány, tehát a közeli és a távoli objektumokra külön is ráfokuszálhatunk majd, ami alapvetően nem csak egészségügyi szempontból, de VR élmény tekintetében is jelentős ugrás lenne.

A hardveres megoldások közé tartozik még a kontroller nélküli kéz követés, a jobb kontrollerek, a virtuális térben történő érintés visszacsatolása a felhasználónak, még precízebb audió megoldások, még jobb lencsék és még sorolhatnám

Számtalan szoftveres fejlesztés, ügyes számítási teljesítményt növelő trükkök, mesterséges intelligencia, karakter modell mozgás emulációk, stb. várhatóak a jövőben.

Ennyi fejlesztés mellett sokáig elképzelhetetlennek tűnt, hogy köztes megoldással fog érkezni az Oculus. Úgy tűnik viszont, hogy terveznek egy headsetet, ami jobb kijelzővel és akár külső kamerák nélküli kontroller érzékelőkkel érkezhet. De ez csak pletyka szinten van.

Ezen kívül úgy tűnik maga a Valve is úgy döntött, hogy készít egy saját headsetet, de ezt sem erősítette meg még senki.

De mikor jönnek az új headsetek?

A következő generációs szerintem 2021 környékén lesz olyan állapotban, hogy megjelenhessen. Mindenképp érdemes lesz a piacvezetőket figyelni, az Oculust, a Steamet, a Samsungot, a Microsoftot, Lenovo-t, Acer-t és a Google-t.

Az Oculus Questet lesz még érdemes figyelni. Ha nem akarsz számítógépet vásárolni az lesz a te eszközöd. Az Oculus Quest egy mobil VR eszköz lesz, kontrollerekkel és izgalmas megoldásokkal, ami 2019 tavaszán érkezhet meg közénk. Részletesebben ITT olvashatsz róla.

Érdemes megvárni a következő generációt vagy most vegyek VR-t?

Ha valaki a következő generációra vár, akkor azzal tisztában kell lennie, hogy a jelenlegi áraknál legalább, ha nem több, mint 2x-es pénzmagot kell majd félretennie, az új fogyasztóknak szánt eszközök körülbelül 300 000 Ft-tól fognak kezdődni. Olyan mértékű árcsökkenést sem várhatunk majd tőlük, mint amit a HTC Vive-nál és főleg az Oculus Riftnél láthattunk. Nem csak a kutatás fejlesztés lesz benne az árban, hanem alapvetően hardveresen is több érzékelővel, több mechanikus résszel és ezzel együtt bonyolultabb eszközként kerülnek majd a piacra, ami miatt az ára nem fog egyhamar csökkenni, tehát az új generációt a hardveres ár csökkenésével tényleg nem érdemes kivárni, főleg úgy nem, hogy vélhetően a jelenlegi generáció is piacon marad, tehát a beugró továbbra is a mostani eszközök lesznek.

Aki VR headseten gondolkodik, nyugodtan vegyen most egyet. Próbálja ki előtte, ha van lehetősége, de azt állítani vagy arra a véleményre hallgatni, hogy ez a technológia kiforratlan, egyszerűen ostobaság. Már most biztonságosan ajánlható a VR és remélem ez a cikk segítséget nyújtott számodra abban, hogy mégis melyik eszköz mellett tedd le a voksodat.

Ha úgy érzed valakinek hasznos lehet ez a cikk, mert vásárláson gondolkodik, kérlek oszd meg vele és ezzel is támogatod a munkám. Köszönöm.

Post Author: abysan

Ősgémer, VR szaki és kakaóimádó grafikus.
Youtube csatornám: http://youtube.com/abydoshun
Twitch csatornám: http://twitch.tv/abydosan

HVRC

25 Felhasználó elérhető Csatlakozás
  • Crappa
  • cOOlyo4
  • Kago_Akira
  • Heldeus
  • adam911
  • Csati

Segíts az oldal működésében

Üdvözöllek az oldalon! 🙂

Vadonatúj oldalunk fejlesztés alatt áll, így kérlek, ha bármi hibát tapasztalsz, jelezd nekünk.
Patreon oldalunkon támogathatsz minket, hogy még sokáig szolgáltathassunk neked új és friss tartalmakat! Támogass engem havi egy pizzaszelettel!

Kategória

Archívum





%d blogger ezt szereti:

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás