A zöld háttér hatalma

Leginkább a Beat Saber kapcsán keltette fel sokak figyelmét a Mixed Reality videorögzítési technika, ami arról szól, hogy a néző nem csak a játékot látja a VR headset szemszögéből, hanem egy külső kameranézetből az embert magát is, amit egy program a játékba szó szerint beleilleszt.

Ezt a megoldást az úgynevezett green box technológiával lehetséges a legjobb minőségben megoldani. Ez arról szól, hgy azt a területet, amit a kamera belát egy egyenletesen zöld talajjal és fallal borítják be, amit egy program ki tud cserélni bármilyen másik videóra vagy képre. Ez a technológia a filmezésben és a televíziózásban is teljesen elterjedt, de egyre több amatőr használja előszeretettel például videojátékos felvételekhez. Viszont nem egyszerű megfelelő méretű területet zöldé varázsolni úgy, hogy még a fények is megfelelőek legyenek. Aki szeretne elmélyülni a dologban, annak a következő videót ajánlom megtekintésre.

Eddig, ha valaki VR-ban akart ilyen módon videót felvenni, az egyik legjobb megoldás számára a LIV nevezetű szoftver volt.

A LIV szintén kicserélte a zöld hátteret a játék képére és beleillesztette a játékba a kamerát a megfelelő helyre, olyan távolra a virtuális modelltől, mint mennyire távol a való életben is van a valódi kamera a valódi embertől. Ez a megoldás viszont a már említett zöld vagy kék háttér mellett működik csak tökéletesen (A LIV innen letölthető ingyen).

https://www.youtube.com/watch?v=3kmnUbQBBJQ

Greenbox nélkül is működik?

A zöld háttér hiányának problémájára kínál viszont megoldást a MixCast 2.0. Ezzel a szoftverrel a fejlesztők ígérete szerint nem szükséges zöld háttér előtt állnunk vagy ülnünk, mégis képes levágni a hátteret a játékos körül és azt kicserélni a virtuális valóságban látható környezettel.

Valamit viszont azért már itt  leszögeznék: Nem érdemes csodát várni tőle.

Az egész rendszer úgy működik, hogy a MixCast csinál egy képet a kamerával, amin mi nem vagyunk rajta. Ezt megjegyzi. Ezután mi besétálunk a jelenetbe, és körülöttünk eltűnik a háttér és csak mi magunk leszünk a képen, hiszen a program már tudja, hogy mik változások a felvételen. A valóságban ez viszont nem működik ilyen egyszerűen.

  • Ha a háttér „zajos”, például poszterekkel tarkított, színes vagy egyéb tárgyak vannak körülöttünk, akkor a program nagyon hamar belezavarodik abba, hogy ki az ember is a képen és ki a tárgy.
  • Fontos továbbá a fény kérdés. Még ha semleges és egyszínű a hátterünk, akkor is hamar változnak a szobánkban a fényviszonyok. Ha például csak az ablakunkra hagyatkozunk, mint megvilágítás, akkor már egy óra elteltével is újra kell konfigurálnunk a kamerát, hiszen a Föld forgása miatt a fény odakint folyamatosan változik, így ha pár árnyalattal is változnak a fényviszonyok, már nem azt fogja látni a kamera, mint korábban. Ez esetben szintén hamar bezajosodik a kép. Lámpákra van szükségünk, amik minden körülmény között ugyanúgy világítják be a teret és lehetőleg az árnyékunkat is semlegesítik. Mondanom sem kell, ezt nem könnyű megoldani green screen esetén sem.
  • Fontos továbbá a megfelelő minőségű kamera. Hiszen minél élesebb a kép, annál könnyebben tudja elkülöníteni az embert a tárgyaktól. Egy Logitech C920 minimum elvárás ehhez.
  • Végül, de nem utolsó sorban, ez a megoldás a géped erőforrásait nagyon feléli. A magasabb gépigényű alkalmazások biztosan játszhatatlanná válnak.

Tehát lényegében ott tartunk a végén, hogy megspóroltunk egy 5000 Ft-os green screen vásznat, de ugyanúgy szükségünk lesz tökéletes fényviszonyokra és semleges háttérre.

Pár perc használat után feltűntek körülöttem a tárgyak és a fal, illetve zajos lett a pólóm és a képernyő bal oldala.

Hogyan állítsam be?

A MixCast telepítése után több beállítást is el kell végeznünk, hogy a háttér és a VR-ban elhelyezett pozíciónk is tökéletes legyen. Kezdésnek el kell indítanunk egy „varázslót”, ami a VR-on belül segíti a kamerától való térbeli pozíciónk meghatározását.

(Oculus Rift leírás következik) A jobb kontrollerünkön megjelenik a webkameránk képe. Ezen egy kék kör található. Ebbe a körbe kell beleilleszteni a kontrollerünket úgy, hogy az arccal a kamera felé nézzen és kitöltse a kört. Kicsit kitörik a kezünk a póztól, de ha sikerült megcsinálni, akkor a markolat gombot kell megnyomni. Ha ez sikerül, vissza kell állnunk a helyünkre, ahol a VR-ban is leszünk. Ekkor már fix pozícióban fogjuk látni a kamera képet a VR térben. Ilyenkor két kereszt jelenik meg a képernyőn. Maradjunk a helyünkön, de mutassuk a kontrollerünket úgy a kamerának, hogy az a kereszt közepén legyen és a lapos része a kamera felé nézzen. Ezt ismételjük meg addig, amíg nem vagyunk elégedettek a kamera követésével. Ez a pipa és az X segítségével szabályozhatjuk. Akkor lesz jó az eredmény, ha a VR és a valós kontroller a térben pont ugyanott fog elhelyezkedni és nem csúsznak el egymástól. Ha minden összeáll, akkor elindítod a támogatott játékok valamelyikét és a monitorod képernyőjén megjelenik a MixCast logója, rákattintasz, már rögzítheted is a képet akár egy Open Broadcaster segítségével.

Ha elakadnál, részletes angol nyelvű leírást a beállításokról itt találhatsz.

Végszó

Összességében csodát nem kell várni a MixCast 2.0 szoftvertől, de egy jó alap lehet ahhoz, hogy valaki kipróbálja, milyen is a mixed reality féle videorögzítés. Nálam a szobámban a fényviszonyok és a közeli fal nem teszi lehetővé, hogy ez megfelelően működhessen, de ez nem jelenti azt, hogy másnak, jobb körülmények között ne sikerülhetne jobb eredményt elérni. A támogatott játékok száma egyelőre limitált, de biztosan bővülni fog a lista.

A MixCast 2.0-t letölteni innen tudod.

Ha kipróbálod a módszert, mindenképpen kíváncsi leszek, milyen eredményt tudtál elérni, szóval ne habozz megosztani a tapasztalataidat és videóidat.





A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás